Zaznacz stronę

Nie od dziś wiadomo, że przetworzona żywność nie jest najzdrowsza. Natomiast wielokrotnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, że jest wręcz trująca. Przedstawiamy dzisiaj krótki spis E-dodatków których zdecydowanie należy unikać w swojej diecie.

Grupy E-wspomagaczy

W prawie wszystkich produktach dostępnych na półkach sklepowych znajdują się E-dodatki. Są to różnego rodzaju wspomagacze, które ogólnie można podzielić na pięć grup.

  • E 100 – E 180 – barwniki,
  • E 200 – E 283 – konserwanty,
  • E 300 – E 341 – przeciwutleniacze,
  • E 400 – E 495 – substancje stabilizujące,
  • E 500 – E 1500 – substancje zapachowe i zapobiegające zlepianiu się sosów, itd.

Poznanie i zapamiętanie tego podziału pomoże Ci unikać produktów z niepożądanej dla Ciebie kategorii.

Grupa e-barwników

W tej grupie znajdują się e-dodatki, które wpływają na wygląd produktu, dzięki nim żywność ma lepsze kolory, a co za tym idzie, wydaje się być smaczniejsza. Niestety większość z nich jest niebezpieczna i znacznie wpływa na zdrowie.

E 102 tartrazyna – najczęściej spotkasz ją w zupach w proszku, galaretkach, dżemach, napojach i sztucznych miodach. Wpływa ona przede wszystkim na nasz nastrój – nadpobudliwość, bezsenność, stany depresyjne, a nawet podejrzewana jest o wpływ na ADHD.

E 110 żółć pomarańczowa – spotkać ją można w płatkach zbożowych, marmoladach, gumach do żucia i w musztardzie. Szczególnie niebezpieczna jest dla astmatyków, ponieważ może nasilać objawy chorobowe. Poza tym prawdopodobnie przyczynia się do powstania nowotworów wątroby.

E 127 erytrozyna – znajdziesz ją w przetworach zawierających wiśnie. Przy dużym spożyciu tego e-dodatku możesz odczuwać pogorszenie koncentracji, jednak E 127 jest najbardziej niebezpieczny dla osób mających problem z tarczycą.

Grupa e-konserwantów

E-dodatki z tej grupy mają na celu zwiększenie daty spożycia danego produktu.

E 214 ester etylowy kwasu p-hydroksybenzoesowego – często spotkać go można w żelatynie, przetworach rybnych, warzywach i owocach. Podejrzewa się ten dodatek o wywoływanie skurczów mięśni i działanie odurzające.

E 220 dwutlenek siarki i siarczany (E221, E222, E223, E224, E226, E227, E228) – najczęściej dodawane są do naturalnych soków owocowych, przetworów ziemniaczanych, suszonych owoców, a nawet wiórków kokosowych. Szczególnie niebezpieczne są dla osób z niedoborem witaminy B12, ponieważ wypłukują ją z organizmu. Wpływają również na pracę jelit, nudności i ból głowy.

Grupa e-przeciwutleniaczy

Jednymi z najbardziej niebezpiecznych w tej grupie są:

E 320 butylohydroksyanizol – występuje w orzechach, kostkach rosołowych i biszkoptach. Wpływa na pracę wątroby, a co najważniejsze na poziom cholesterolu w organizmie.

E 338 – E 341 odmiany kwasu ortofosforowego – znajdziesz w proszkach do pieczenia i serach. Oprócz wysypki mogą również powodować znaczne zaburzenia trawienia.

E- emulgatory i substancje stabilizujące

Generalnie są prawdopodobnie mało szkodliwe, jednak mogą przyczyniać się do pogorszenia trawienia. Dlatego też osoby, które doświadczają dolegliwości ze strony układu pokarmowego, powinny ich unikać.

E 407 karagen – najczęściej spotykane są w mlekach w proszku i mlekach zagęszczonych oraz w śmietankach pasteryzowanych. Szczególnie nie powinny ich spożywać dzieci, ponieważ mogą wpływać na gorszą przyswajalność składników mineralnych i owrzodzenie układu pokarmowego.

E-substancje zapachowe i zapobiegające zlepianiu się sosów

E621 glutaminian sodu – znajdziesz je w koncentratach, wszelkich daniach w proszku, sosach sojowych i wędlinach. Niewskazane dla astmatyków ze względu na nasilanie objawów. Poza tym mogą powodować przyspieszone bicie serca, bóle głowy, nudności, bezsenność i otyłość.

E 951 aspartam – to podstawowy składnik wielu napojów bez cukru i ogólnie produktów, które uznawane są za fit. Przyczynia się przede wszystkim do rozwoju chorób układu nerwowego, raka płuc, piersi, a nawet białaczki.