Zaznacz stronę

Żelazo jest jednym z najważniejszych pierwiastków, które powinny być regularnie dostarczane do organizmu. Odpowiada on za wiele ważnych aspektów życia – daje energię, poprawia pamięć, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego oraz pomaga w walce z anemią. W dzisiejszym artykule dokładnie charakteryzujemy ten pierwiastek i podpowiadamy w jaki sposób można go dostarczyć do organizmu.

Jaką rolę w organizmie pełni żelazo?

W organizmie człowieka znajduje się od 3 do 5 g żelaza. Około 70% tego pierwiastka znajduje się w hemoglobinie, czyli białku i barwniku krwi. Umożliwia to pobieranie tlenu z płuc i oddawanie go do tkanek. Żelazo w szpiku kostnym wykorzystywane jest w procesie tworzenia krwinek czerwonych. Ten wartościowy pierwiastek wpływa również pozytywnie na metabolizm cholesterolu i wspomaga detoksykacje wątroby.

Skutki niedoboru żelaza

Niedobór żelaza w organizmie wiąże się z ryzykiem wystąpienia wielu nieprzyjemnych dolegliwości. Organizm ubogi w ten pierwiastek nie jest w stanie poprawnie funkcjonować. Skutkuje to utratą sprawności fizycznej oraz psychicznej. Do niedoboru żelaza może dojść podczas obfitej miesiączki lub źle dobranej diety lub problemami z jego wchłanianiem.

Niedobór żelaza objawia się:

  • Krwawieniem z nosa,
  • Osłabieniem,
  • Złym stanem psychicznym,
  • Apatią,
  • Zaburzeniem rytmu serca,
  • Łamliwością paznokci,
  • Wypadaniem włosów,
  • Złym funkcjonowaniem układu odpornościowego,
  • Bladością skóry,
  • Owrzodzeniem gardła, jamy ustnej oraz języka;

Wpływ żelaza na anemię

Anemia z powodu niedoboru żelaza jest najczęściej spotykanym rodzajem anemii. Choroba ta objawia się wypadaniem włosów, dużą łamliwością paznokci, wyższą podatnością na choroby, złym stanem psychicznym, bladością skóry, drażliwością, roztrzepaniem oraz osłabieniem organizmu. Okazuje się, że wszystkie te elementy można zlikwidować poprzez spożywanie odpowiedniej ilości żelaza. By zrobić to z rozwagą należy w pierwszej kolejności wykonać badania krwi pod kątem stężenia hemoglobiny. Następnie na podstawie uzyskanych wyników konieczne jest ulepszenie swojego codziennego jadłospisu w żywność bogatą w żelazo. W sytuacji, gdy stężenie hemoglobiny jest zbyt niskie konieczna może okazać się dodatkowa suplementacja. W innych przypadkach wystarczy uzupełnić swoją dietę w warzywa, które dostarczą odpowiednią ilość żelaza do organizmu.

Warzywa bogate w żelazo

Warzywa powinny znaleźć się w diecie każdego człowieka. Dostarczają nam one wiele niezbędnych do poprawnego funkcjonowania witamin oraz minerałów. Poniżej przedstawiamy listę warzyw bogatych w żelazo.

  • Jarmuż,
  • Buraki,
  • Brokuły,
  • Szpinak,
  • Kapusta,
  • Kalafior.

Ciekawą alternatywą dla osób, które nie lubią warzyw, są ich sproszkowane wersje. Przy anemii szczególnie polecamy jarmuż, buraki oraz brokuły. Żelazo można również dostarczać do organizmu za pomocą płynów (sprawdź) oraz toników (sprawdź), które w składzie posiadają dodatkowe witaminy oraz minerały. Dla osób, które wolą suplementację tabletkami szczególnie polecamy pokrzywę SOLGAR w formie kapsułek.