Każdy zna podstawowe zastosowanie czosnku, ale nie wszyscy wiedzą, że chroni on nie tylko przed wampirami. Czosnek działa korzystnie na wiele układów oraz procesów zachodzących w naszym organizmie.

Czosnek w swoim składzie zawiera związki siarki, będące naturalnymi antybiotykami (gł. alicyna), ale również: olejki eteryczne, flawonoidy, witaminę C, witaminy z gr. B, potas, żelazo oraz magnez. Jednak ze względu na stosunkowo małe spożycie, nie należy traktować go jako źródła mikro i makroelementów.

Czosnek ma silne działanie przeciwbakteryjne, w warunkach laboratoryjnych alicyna niszczy całą kolonię bakterii w niecałe 3 minuty. Powszechnie przypisuje mu się także działanie obniżające ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Tu jednak warto wiedzieć, że wpływa on jedynie w ograniczony sposób, nie działa tak, jak leki na nadciśnienie czy zmniejszające poziom cholesterolu. Badania wykazały jednak jego silne działanie przeciwutleniające, a co za tym idzie, doskonale radzi on sobie z wolnymi rodnikami. Ma również udowodnione działanie obniżające poziom cukru we krwi. Jednak spożycie zbyt dużej ilości czosnku może powodować biegunki – w tym wypadku powiedzenie im więcej, tym lepiej się niestety nie sprawdza.

Nie każdy jednak powinien czosnek stosować. Pierwszą grupą są matki karmiące piersią oraz dzieci do 1 roku życia. Osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe powinny odstawić czosnek ze względu na to, że wzmacnia on ich działanie, jak również te, które mają problemy z wrzodami żołądka.

Czosnek znalazł uznanie jako środek wspomagający przy infekcjach, regulujący ciśnienie krwi, cholesterolu oraz cukru we krwi. O ile nie jesteśmy w grupie przeciwwskazań, powinniśmy jak najczęściej po niego sięgać.